Monday 20 April 2015

Eesti ja Rootsi kooli erinevused meie kooli endise õpilase silmade läbi

Meie kooli külastas Tallinna Lilleküla Gümnaasiumi eksõpilane Antanas Zamulskis, kes elab ja õpib juba tervelt kaks aastat Rootsis, praegu 6. klassis. Koolimeedia ei jätnud kasutamata võimalust küsitleda väikest külalist tema uute õppimiskogemuste kohta. 
Foto: AngeleZ
Mis koolis Sa nüüd õpid ja kus see asub?
Ma õpin Viskaforsskolanis Borå linnas Rootsis. See on Rootsi lääneosas umbes 60 km Göteborgist, Rootsi teisest suurimast linnast. 

Praegu on Eestis väga aktuaalseks teemaks saanud välismaal õppimine ning paljudel noortel on soov kusagile väljaspoole oma riiki õppima minna. Väga paljud kujutavad endale ette tulevikku välismaal. Kuidas Sul Rootsis õppimine edeneb?

Noh... alguses olin ma natuke šokeeritud isegi, sest ma mõtlesin, et igal pool on sama koolisüsteem nagu Eestis, aga Rootsis on teistmoodi. Seal võib üks tund kesta näiteks 90 minutit ja teine kõigest 30 minutit ja mis puudutab vahetunde, siis kõige lühem on umbes pool tundi ning kogu vahetunni me peame viibima õues, sees ei ole lubatud vahetunni ajal olla.

Kui pikk on siis tavaline koolipäev?
Kool algab tavaliselt 8.10 ja lõpeb kella kolme paiku.

Mis on Rootsi koolis absoluutselt teistsugune?
Hinded...hinded saadakse alles kuuendast klassist, kus ma praegu ka õpin. Õppimissüsteem erineb. Me õpime füüsikat, keemiat ja geograafiat juba kuuendast klassist, kuid samas matemaatika on eesti kooli kolmanda klassi tasemel. 

Kui Sa esimest korda Rootsi kooli läksid, mis oli kõige silmatorkavam?
Ma märkasin, et enamikul õpilastel puudub lugupidamine õpetajate vastu. Kui nad tahavad midagi muud teha, siis nad teevadki seda, nad ei kuula õpetajat. Minu meelest Eesti koolis oli distsipliin palju parem. Ja veel, mis tundus mulle imelik, oli see, et kui Eestis algklassideks peeti 1.-4. klasse, siis Rootsis algkool kehtib kuni kuuenda klassini. Nii et mina olen veel algkooliõpilane, vaatamata sellele et Eestis olin juba põhikoolis.
Mis osutus kõige raskemaks, kui hakkasid uues koolis õppima?
Keel… keel ja uus õppimissüsteem, millega ma pidin lihtsalt ära harjuma, aga täielikult pole siiamaani harjunud.

Kas rootsi keel sai selgeks?
Ma ei saa öelda, et räägin vabalt, aga midagi oskan öelda küll.

Kas saaksid meile tõestada ka?
Hej! Jag heter Antanas. Jag är 13. Jag går till skolan Viskafors. Mis tähendab - Tere! Minu nimi on Antanas. Ma olen 13 aastat vana ja ma käin Viskaforsi koolis.

Missugune on Sinu klass ja klassikaaslased?
Õpilaste arv on klassis väiksem - 20. Mõned on sõbralikud, mõned mitte. Aga kõik ei suhtle omavahel, ma ütleksin, et klassis lapsed on gruppidesse jaotunud ning suhtlevad ainult piiratud hulga õpilastega, kuid ma arvan, et seda leidub igal pool.

Õpilastest saime ligikaudse ettekujutuse, aga kas õpetajad on rangemad kui siin?
Ei, ei ole. Probleem on selles, et seal jägitakse väga tõsiselt ja rängalt laste õigusi ning õpetajad ei saa otseses mõttes korralikult distsipliini hoida. Piisab ainult märkusest ning laps võib kohe oma vanemale kaevata ja siis sellel õpetajal võivad suured probleemid tekkida, sest seadus on lapse poolt. Võibolla ma liialdan või see on minu ettekujutus, lihtsalt ma pole harjunud sellega, et õpetajad võivad nii leebed olla. 

Kus on õppimine raskem?
Eestis. Rootsis me saame väga vähe kodutööd, ainult ühe kogu nädala peale. Lisaks tekib mul koolis vahepeal selline tunne, et ma olen tõesti vales klassis, sest tundides me õpime seda, mida ma olen juba õppinud ja tean, nagu näiteks kirjalik arvutamine. 

Kas Su õppeedukus langes või tõusis Rootsi koolis?
Muidugi alguses langes natuke, sest rohkesti pühendasin ennast keele õppimisele ning ei pööranud suurt tähelepanu muudele asjadele. Mul langetati hinnet ka seetõttu, et iga vastuse pidin põhjendama. Ma saan aru, kui see on keele või füüsika vms ainega seotud, aga kui sult küsitakse, miks 2+2=4, sellest ma aru ei saanud. See kestis pool aastat, kuid pärast seda hakkas mul paremini minema.

Nüüd me jõudsime selleni, et on aeg vastata viimasele, kuid kõige olulisemale küsimusele. Kus meeldib rohkem ja miks?
Eestis, sest rootslaste süsteemiga on raske harjuda. Ma ei saa ära harjuda sellega, kuidas lapsed on seal kasvatatud ning nende mõtlemise ja arusaamisega õppimisest ja koolist, mis on teistsugune. Ma ei tea, kuidas paremini põhjendada, lihtsalt Eesti on mulle lähedasem, see on ikkagi minu kodumaa. 
Atäh Sulle!

No comments:

Post a Comment