Saturday 21 February 2015

Indrek Tarand: „Meediat on poliitikule vaja nagu tihasele pekki.”

 18. veebruaril külastas meie kooli tuntud poliitik Indrek Tarand, kes käis kooli vanimale astmele rääkimas, millised on tema suhted meediaga.

Enne külalise  saabumist viis meediaõpetaja Epp-Mare Kukemelk läbi küsitluse, kui palju teatakse poliitik Indrek Tarandist. Teadmised polnud just kiita, mistõttu õpetaja Kukemelk tutvustas Indrek Tarandi perekonda ning selle seotust meediaga.

Indreku vend Kaarel Tarand on samuti tuntud avaliku elu tegelane: olnud kaua ajalehe „Sirp” peatoimetaja, praegu on erakondade rahastamise järelevalve komisjoni liige. Indreku isa on Andres Tarand, Eesti kunagine peaminister. Indreku ema on Mari Tarand, kes on pikalt teinud Rahvusringhäälingus saadet „ Keelekõrv”. Tarandite suguvõsa on meediaga seotud juba Nõukogude ajast saadik, sest nende suguvõsas oli tuntud kirjanik Juhan Viiding.

Tarandi saabudes seletas õpetaja Kukemelk külalisele ära, missugune on antud kokkusaamise teema. Alustuseks palus külaline vabandust hilinemise pärast, rääkides rahvale oma lugu Kuldnoka tänaval aastaid tagasi toimunud sündmusest, kus ta sattus kehvade asjaolude sunnil vangidega samasse bussi, millest enam väljuda polnud võimalik.

Indrek Tarand rääkis, et on olnud seotud nii vaba kui ka totalitaarse meediaga, tuues selle juures välja isikud, kes olid edukad totalitaarse Eesti meedia ajal ja on seda ka praegu. Nõukogude ajal tarbiti Tallinnas ja Põhja-Eestis enamasti Soome meediat. Eesti meediat tol ajal ei peetud väärtuslikuks ja pandi isegi pahaks, kui inimene pani teleka Eesti kanali peale. Vanal ajal tähendas meedia eelkõige uudiste hankimise viisi, millest tulenes ka selline suhtumine.

Tänasel päeval on aga meedia tähendus muutunud. Tarand eelistab lugeda paberist ajalehte, ka täna, kui ajalehe lugemiseks on palju muid võimalusi, olenemata sellest, et leht võib-olla ei jõua temani just õigel ajal. Tarand loeb kahte erinevat lehte - üks on inglise, teine eesti keeles. Inglisekeelset loeb ta eesmärgiga, et olla kursis Euroopa Parlamendis päevakorral olevate teemadega. Lisaks loeb poliitik siiski ka kolme ajalehte nutiseadmest, et saada teada ka sellest, mida igas lehes ei kajastata, või ka teemadest, mis pole nii populaarsed.

Meedia manipulatsioooni kohta arvas Indrek Tarand, et igas olukorras tuleb ette manipulatsiooni. Kuna aga kõneleja pole lasknud ennast meedial  ja eriti kõmuajakirjandusel häirida, ei tee tema sellega palju tegemist. Kindlasti pole tema arvates just meeldiv sattuda meediasse mõne halva teoga, näiteks alkoholijoobes poliitikuna, kes jäi politseile vahele. Külaline ütles, et pole kunagi pidanud pettuma üheski ajakirjanikus, ja loodab ka, et temas pole pidanud keegi pettuma.

 Järgnevalt oli aeg gümnasistide poolt esitada küsimusi. Küsimusi tuli palju ja erinevaid.

Kas Teile meeldib meediaga suhelda?
Nii ja naa. Eks kui sa oled parlamendipoliitikas, siis tegelikult on seda meediat vaja nagu tihasele pekki talvisel ajal, muidu ei jää ellu. Tegelikult meeldib ja vahel ka ei meeldi, kui on väga tüütu teema.

Kas sellises ametis töötamine segab eraelu?
Kahes mõttes jah, et üks on see n-ö avaliku huvi tegelane ja siis oleks nagu kõigil õigus teada, kas ja mis. Mul ei ole sellega väga hullu probleemi, on kuidagi nii, et kõik enam-vähem teavad, kus ma elan ja mis ma teen, kuid see ei paku mingit kirglikku huvi, seebiooperit.  Teine asi, mis mind tegelikult segab, on see, et lapsed kasvavad mul põhimõtteliselt üksi. See oleks samamoodi, nagu ma oleks kaugsõidumeremees või oleksin pikemat aega Norras. Selles mõttes, et kui oleks võimalik kodus tööd teha, siis sellest aspektist kindlasti oleks see eelistatav.

Mitu last on Indrek Tarandil ja kus koolis nad käivad?
Nad käivad kõik Vanalinna Hariduskolleegiumis.

Mis kooli on Tarand lõpetanud?
Tallinna 21. Keskkooli 1982. aastal keskmise hindega 4,36.

Miks Indrek Tarand kannab päikeseprille?
Ma teadsin seda küsimust. Sellele on kaks vastust, et tegelikult mulle väga valge ilm ei meeldi ja näiteks eile või üleeile sõitsin ma Tartusse ja ees oli päike, mis langeb sellise madala nurga alt, et kui mul prille kohe ette lüüa ei ole, siis sõidan tee pealt välja, sest midagi ei näe. Aga  prillikandja probleem on see, et kui sa neid kusagil taskus hoiad, siis lähevad need puruks.

Kas meeldib rohkem mulliga või mullita vesi?
Mullita.

Millist muusikat Te kuulate?
Väga konservatiivset muusikat. 20. sajandil on olnud ainult kolm ansamblit, mida tasub kuulata, need on Beatles, Queen ja ABBA. Ma kuulan tegelikut muusikat raadiost.

Millega tegeleb Indrek Tarand vabal ajal?

Mul on olnud elus erinevaid perioode. Ma olen armastanud merematkamist, olen käinud päris palju purjetamas, aga mingil perioodil olin jahimees. Mõlemat teeks hea meelega veel, aga praegu pole niisugust vaba aega.

Millised emotsioonid andis saada „Tantsud tähtedega“?
Oi-oi, see oli kusjuures väga raske kogemus, ma olin siis 42-aastane mees.


                                                                                                                                Autor: Ulrike Velling


                                                                                                                                   Autor: Ulrike Velling


                                                                                                                                    Autor: Ulrike Velling



No comments:

Post a Comment